loading...
فال روزانه | آپدیت نود 32 | قیمت سکه ، طلا ؛ ارز
عبدالله اسکندری بازدید : 132 دوشنبه 11 خرداد 1394 نظرات (0)

با چرخش شدید نگرش کارفرمایان به جذب نیرو و موقت شدن میلیون‌ها قرارداد کاری در دو دهه اخیر و اداره بازار کار در شرایط موقت، عملا پرونده استخدام‌ها در بازار کار ایران به آخر خط رسیده و بایگانی شده است.

به گزارش مهر، تا همین ۲۰ سال پیش حجم قابل توجهی از جذب نیروی کار در کشور به صورت استخدام رسمی ۳۰ ساله انجام می‌شد و بخش‌های مختلف در یافتن نیروی کار با نگرش استخدام نیروهای دائم عمل می کردند و مانند امروز بازار کار، خبری از امضای هزاران قرارداد موقت و ماهیانه و مانند آن نبود.

کارشناسان بازار کار، دلایل گوناگونی را برای این چرخش شدید دیدگاه کارفرمایان و صاحبان کار درباره جذب نیروی کار بر می شمارند. آنان می‌گویند شرایط اقتصادی، تحریم‌ها، افزایش یکباره قیمت مواد اولیه، خطر نابودی سرمایه گذاری و انجام واردات بی حساب و کتاب کالاهای مشابه و بُنجل از خارج کشور و در نتیجه از بین رفتن امنیت سرمایه گذاری و شغلی کارفرمایان باعث شده تا آنها به شدت درباره جذب نیروی کار محتاط عمل کنند.از سویی برخی کارشناسان مواد موجود در قانون کار و احتمال درگیر شدن کارفرمایان با مفاد مختلف این قانون را دلیل فرار کارفرمایان از انعقاد قراردادهای دائم همکاری با نیروی متقاضی کار می دانند. به صورت کلی، شرایط به نحوی شده که نه تنها باید پرونده استخدام نیروی کار را برای همیشه بسته بدانیم، بلکه این چرخش دیدگاه و عملکرد بازار کار باعث شده تا امروز شاهد قراردادهای ماهیانه، ۳ ماهه، ۶ ماهه و به صورت کلی انبوهی از قراردادهای زیر یکسال باشیم.

پرونده استخدام‌ها در ایران برای همیشه بسته شد

هرچند ممکن است در برخی بخش‌ها مانند پروژه های پیمانکاری و مشاغل موقت بتوان انتظار داشت کارفرما اقدام به جذب نیروی کار موقت تا زمان اتمام پروژه خود کند اما اینکه چرا و به چه عللی سرمایه گذاران و کارفرمایانی که میلیاردها تومان برای راه اندازی یک کسب و کار هزینه کرده اند نیز اقدام به جذب نیروی کار موقت می کنند، جای سئوال دارد.

قانون کار می گوید انعقاد قرارداد موقت و غیردائم در مشاغلی که جنبه مستمر داشته و سال‌هاست که یک بنگاهی ایجاد و مشغول به فعالیت است، غیرقانونی است و معنا ندارد. کارشناسان بازار کار همواره بر این نکته تاکید می‌کنند که امروزه صدها هزار قرارداد موقت از سوی بنگاه‌هایی به امضا می رسد که شاید ۲ تا ۳ دهه و بیشتر از آن ایجاد شده و مشغول به کار هستند!بنابراین موقتی شدن بازار کار کشور و بی میلی تقریبا تمامی واحدهای تولیدی و صنعتی کشور از جذب نیروی کار دائم باعث شده تا جریان مداومی از رفت و آمد نیروی کار در بین بنگاه‌های مختلف در حال اتفاق افتاده باشد.به بیان ساده تر، هرچند ورود و خروج نیروی کار در بازار کار تمامی کشورها وجود دارد و می‌تواند خود باعث نوآوری و تحرک مثبت باشد اما نباید از یاد بُرد که کارفرمایان با نگرش جذب نیروی موقت و غیردائم، به صورت مداوم در حال آموزش نیروهای تازه کار و مبتدی و پرداخت هزینه در این بخش هستند.در هر صورت بازار کار ایران امروز به شرایطی رسیده که بیش از ۹۴ درصد کل قراردادهای کار آن به صورت موقت بسیار کوتاه مدت منعقد می‌شود و دوره‌های انعقاد قرارداد به قدری کوتاه است که حتی به یکسال نمیز در بسیاری از موارد نمی‌رسد.

۱۲ میلیون نفر در شرایط اشتغال موقت

اگر آمار نیروهای فاقد شناسنامه کاری و بیمه که به عقیده بسیاری از کارشناسان بازار کار دستکم ۵ میلیون نفر هستند را در پرونده نیروهای کار موقت وارد نکنیم و تنها کارگران و مشمولان قانون کار بیمه شده و دارای کد شناسایی را ملاک قرار دهیم، باید گفت امروز ۱۲ میلیون نفر از نیروی کار کشور در شرایط موقت و کاملا بدون امنیت شغلی مشغول به کار هستند.از بین رفتن امنیت شغلی خود از دلایلی است که برای پایین بودن بهره وری نیروی کار در ایران مطرح می شود؛ در واقع امنیت شغلی و ایجاد وابستگی سازمانی برای نیروی کار می تواند در میزان بهره وری و تلاش افراد در کار تاثیرگذار باشد.

رحمت الله پورموسی در گفتگو با مهر با بیان اینکه براساس قانون کار، قرارداد موقت در مشاغلی که دارای جنبه مستمر باشد، معنا ندارد، گفت: قرارداد موقت تنها می تواند در پروژه های مشخصی مانند راه‌سازی، سدسازی‌ها و موارد اینچنینی کاربرد داشته باشد.دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور اظهارداشت: متاسفانه با وجود اینکه در حال حاضر بسیاری از کارها در بازار کار کشور ماهیت دائم و مستمر دارند و باید قرارداد محکمی برای کار وجود داشته باشد، اما ۹۴ درصد کل نیروهای کاری با قرارداد موقت مشغول به فعالیت هستند.

پورموسی ادامه داد: بنابراین در شرایط فعلی و در بسیاری از موارد از قراردادهای کاری افراد سوء استفاده می‌شود و در موارد فراوانی تنها از افراد و جویندگان شغل یک امضا گرفته می‌شود و سپس کارفرما هرچه که خودش بخواهد، در متن قرارداد می گنجاند.


طرح کارگران درباره ساماندهی قراردادهای کار

این مقام مسئول کارگری کشور بیان داشت: قراردادها باید براساس قانون کار در ۴ نسخه تنظیم و آماده شوند ولی این قواعد روشن نادیده گرفته می شود و به اجرا در نمی آید. در نهایت بسیاری از کارفرمایان به سلیقه خود با نیروی کار برخورد می کنند.وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از اینگونه سوء استفاده‌ها طرحی را آماده و پیشنهاد کردیم که در قالب آن کارفرما مکلف است همانگونه که لیست بیمه ای افراد را تهیه و در قالب دیسکت ارائه می کند، لیست نیروها و قراردادهای خود را نیز ارائه کند.

دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور تصریح کرد: اطلاعات ارائه شده توسط کارفرمایان باید در بانک‌های اطلاعاتی ادارات کار به ثبت برسد و اگر کارفرمایی نخواهد به این موضوع عمل کند، در صورت بروز اختلاف نظر و کشیده شدن کار به هیات حل اختلاف، رای به نفع کارگر داده می‌شود.به گفته پورموسی، تاکنون این پیشنهاد با مخالفت شدید کارفرمایان همراه شده و آنها عنوان کرده‌اند با این کار ممکن است میزان ریزش نیروی کار زیاد شود، همچنین آنان می‌گویند شاید کارگری شرایط کارفرمایش را پذیرفته و با دریافت مبالغی پایین تر از قانون کار نیز در حال کار باشد، اما این طرح می‌تواند منجر به بروز اختلاف بین آنها شود!

 

  • پرونده استخدام‌ها در ایران برای همیشه بسته شد - قیمت موبایل

    www.iranjib.ir/.../12350/پرونده-استخدام‌ها-در-ایران-برای-همیشه-بسته-شد...
    ۳ ساعت پیش - با چرخش شدید نگرش کارفرمایان به جذب نیرو و موقت شدن میلیون‌ها قرارداد کاری در دو دهه اخیر و اداره بازار کار در شرایط موقت، عملا پرونده استخدام‌ها در ...
  • پرونده استخدام‌ها در ایران برای همیشه بسته شد - شهرخبر

    www.shahrekhabar.com/economic/1433134860369805
    پرونده استخدام‌ها در ایران برای همیشه بسته شد. ... عکسی دیده نشده از رهبر معظم انقلاب · تالاب میقان، مکانی برای تماشای پرندگان کمیاب · اینجا ایران است ، دریاچه نئور ...
  • پرونده استخدام‌ها در ایران برای همیشه بسته شد-جام نيوز|خبرپو

    khabarpu.com/h.php?t=169-xDETAIL-xNEWS-x487043_t...jvk
    پرونده استخدام‌ها در ایران برای همیشه بسته شد-جام نيوز|خبر پو,مرجع اخبار و نیازهای اینترنتی.
  • پرونده استخدام‌ها در ايران براي هميشه بسته شد

    afaghpress.com/default.aspx?pid=عناوين%20کل%20خبري...
    ۲۰ دقیقه پیش - پرونده استخدام‌ها در ايران براي هميشه بسته شد. با چرخش شديد نگرش کارفرمايان به جذب نيرو و موقت شدن ميليون‌ها قرارداد کاري در دو دهه اخير و اداره بازار ...
  • پرونده استخدام‌ها در ایران برای همیشه بسته شد - آخرين اخبار روز

    www.bwinnerharbor.com/.../2142309-پرونده-استخدام‌ها-در-ایران-برای-هم...
    پرونده استخدام‌ها در ایران برای همیشه بسته شد. ... نااهلان و فتنه گران مورد تعرض قرار گیرد · علی نعمتی رکابزن ایرانی تیم لویشان لند چین خط کوهستان را زد · خبردونی ...
  • پرونده استخدام‌ها در ایران برای همیشه بسته شد | - دانلود بست

    dlbest.ir/پرونده-استخدام‌ها-در-ایران-برای-همیشه/
    پرونده استخدام‌ها در ایران برای همیشه بسته شد. دسته‌بندی نشده. 1 بار. مشرق نیوز-29 دقيقه پيش. برچسب ها : دانلود بست · بدون نظر. info@shahrekhabar.com. ۱۱ام خرداد ...
  • داروغذا:استخدام‌‌ها به خاطرات پيوست

    www.daroughaza.com/telex-40492.html
    ۲ ساعت پیش - پرونده استخدام‌ها در ايران براي هميشه بسته شد. هرچند ممكن است در برخي بخش‌ها مانند پروژه هاي پيمانكاري و مشاغل موقت بتوان انتظار داشت كارفرما اقدام ...
  • پرونده 12 ميليون شاغل در پوشه قرمز/ استخدام‌‌ها به خاطرات ...

    akhbarma.ir/NR.aspx?id=260794
    ۳ ساعت پیش - پرونده استخدام‌ها در ايران براي هميشه بسته شد هرچند ممکن است در برخي بخش‌ها مانند پروژه هاي پيمانکاري و مشاغل موقت بتوان انتظار داشت کارفرما اقدام ...
  • پرونده پاساژ علاءالدین برای همیشه بسته شد - ایران و جهان

    www.iranojahan.com/index.php?newsid=4847
    ۲۸ دی ۱۳۹۳ ه‍.ش. - علاءالدین گفت: تخریب این طبقه قانونی بوده و پرونده این پاسا ? برای همیشه بسته شده است. ... استخدام ۶۰۰ خلبان در خطوط هوایی ترکیه
  • پرونده پاساژ علاءالدین برای همیشه بسته شد - صدای قزوین

    sedayeqazvin.ir/Pages/OthersNews-248740.aspx
    ۲۸ دی ۱۳۹۳ ه‍.ش. - سخنگوی شورای شهر تهران با رد هر گونه رایزنی از سوی مالکان مغازه های تخریب شده طبقه ... گفت: تخریب این طبقه قانونی بوده و پرونده این پاساژ برای همیشه بسته شده است. ... اختصاصی: قبولین “دارای مشکل استخدام” تأمین اجتماعی ...
  • میگنا - پرونده تفکیک دو دانشگاه بزرگ علوم پزشکی بسته شد

    migna.ir/vdcjo8e8.uqehhzsffu.html
    ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ ه‍.ش. - رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تخصیص و پرداخت ۱۲ میلیارد تومان به دانشگاه ... علوم پزشکی تهران گفت که برای همیشه پرونده تفکیک این دو دانشگاه بسته و به اتمام رسید. ... زمان توزیع کارت آزمون استخدامی اعلام شد.
  • عارف: پرونده شبهه تقلب برای همیشه بسته شد - فرارو

    fararu.com/fa/news/.../عارف-پرونده-شبهه-تقلب-برای-همیشه-بسته-شد
    ۲ تیر ۱۳۹۲ ه‍.ش. - عارف: پرونده شبهه تقلب برای همیشه بسته شد ... انتخابات ریاست جمهوری شامگاه دیروز (شنبه) در مراسم تقدیر و تشکر از ستادهای مرکزی و استانی خود که در جنت‌آباد تهران برگزار شد، اظهار داشت: شور و .... جزئیات استخدامی آموزش و پرورش.
  • ایران اسلامی - مخالفت وزارت ورزش با استخدام کرانچار

    iraneslaminews.com/fa/doc/news/.../مخالفت-وزارت-ورزش-استخدام-کرانچا...
    ۱۲ آذر ۱۳۹۳ ه‍.ش. - به گزارش ایران اسلامی، عصر امروز جلسه کمیسیون نظارت بر مربیان خارجی ... این جهت پرونده همکاری کرانچار و فدراسیون فوتبال برای همیشه بسته شد.
  • وزارت ورزش با استخدام کرانچار مخالفت کرد - قدس

    www.qudsonline.ir/detail/News/250509
    ۱۲ آذر ۱۳۹۳ ه‍.ش. - خبر قدس آنلاین تائید شد. وزارت ورزش با استخدام کرانچار مخالفت کرد ... ورزش و جوانان با استخدام این مربی برای هدایت تیم ملی المپیک ایران مخالفت کرد تا ... از این جهت پرونده همکاری کرانچار و فدراسیون فوتبال برای همیشه بسته شد.
  • “مهندس پاپی زاده” مشکل استخدام جوانان در شرکت شهید رجایی را ...

    arshanews.com/1393/06/09/مهندس-پاپي-زاده-مشكل-استخدام-جوانان-د/
    ۹ شهریور ۱۳۹۳ ه‍.ش. - “مهندس پاپی زاده” مشکل استخدام جوانان در شرکت شهید رجایی را از تهران ... و دائم مشغول به کار کنیم و آنوقت پرونده استخدام برای همیشه بسته می شد .
  • قاتل خلبان تهرانی و همسرش پای چوبه دار ! – آخرین اخبار ایران

    padidehnews.com/?p=498674
    ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ ه‍.ش. - آخرین اخبار ایران ... اولیای دم را جلب کنند پرونده زندگی‌شان برای همیشه بسته خواهد شد. .... استخدام گسترده راننده و مامور پخش در شرکت معتبر دایا.
  • مهاجری: ایران اسلامی به گورستان تکفیری ها تبدیل خواهد شد

    www.asrbushehr.ir/4692/مهاجری-ایران-اسلامی-به-گورستان-تکفیری
    ۳ روز پیش - مهاجری: ایران اسلامی به گورستان تکفیری ها تبدیل خواهد شد ... اسلامی به گورستان تکفیری ها بدل شده و پرونده ننگین آن ها برای همیشه بسته خواهد شد.
  • همه از مرگ میترسند من از زندگی سمج خودم! (پرونده ی صادق هدایت به

    anthropology.ir/node/13007
    ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ ه‍.ش. - در اداراتی که کار کرده‌ام همیشه عضو مبهم و گمنامی بوده‌ام و رؤسایم از من دل خونی داشته‌اند به ... هدایت از پیشگامان داستان‌نویسی نوین ایران و روشنفکری برجسته بود. .... سال بعد از بانک ملی استعفا داده، در وزارت فرهنگ استخدام شد. ... چاپ انتشارات امیرکبیر بر جلد کتاب‌های او نقش بسته، از زیباترین نقاشی‌های اوست.
  • پرونده مرگ 5 عضو يك خانواده با‌يگاني شد - پرشین وی

    www.persianv.com/hadese/289150.php
    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ه‍.ش. - پرونده مرگ پنج‌عضو يك خانواده كه در آتش‌افروزي يكي از قربانيان حادثه به كام مرگ رفته بودند براي هميشه بسته شد. ساعت 23 و 30 دقيقه شامگاه 24 ... استخدام ،استخدام در ایران تلنت ، ایران تلنت ،استخدام جدید استخدام. استخدام فوری در ...
  • مجله اینترنتی برترین ها | پورتال خبری و سبک زندگی

    www.bartarinha.ir/
    وودی آلن مثل همیشه با همان بیان شیرینش ما را به سفری خاطره انگیز و جذاب دعوت می کند؛ دعوتی که نمی شود از آن ... ماجرای اختلاف ایران و امارات بر سر جزایر خلیج فارس ... در ادامه متوجه خواهید شد که یک رابطه زناشویی سالم چه کارهایی برایتان خواهدکرد. ... کدام بسته های تشویقی اپراتورها بهتر است؟ ... توضیح درباره پرونده بابک زنجانی و «م.
  • پرونده سیزدهمین دوسالانه عکس ایران بسته شد

    hodana.ir/fa/news/.../پرونده-سیزدهمین-دوسالانه-عکس-ایران-بسته-شد
    ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ ه‍.ش. - پرونده سیزدهمین دوسالانه عکس ایران بسته شد. پرونده سیزدهمین ... متاسفانه برخی هنرمندان از این حرکت‌ها فاصله گرفته‌اند و به همین دلیل امیدوارم هنرمندان همیشه در کنار هم باشند. علی قلمسیاه که ... شرط جالب برای استخدام منشی! +عکس.
  • کاپیتولاسیون در ایران - راسخون

    rasekhoon.net › ... › جریان ها و نهضت ها › کاپیتولاسیون در ایران
    ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ ه‍.ش. - و با پیروزی انقلاب اسلامی برای همیشه بسته شد. .... بدین گونه، پرونده کاپیتولاسیون به صورت موقت در ایران بسته شد. .... مستشاری نظامی دولت ایالات متحده در ایران که در استخدام وزارت جنگ ایران می باشند نخواهد گشت و برای این کار ...
  • پرونده استخدام در ایران بایگانی شد - صفحه اول

    xinniangwang.cc/view/index.php?id=127338
    پرونده استخدام در ایران بایگانی شد ... وجه عمل کنند و شرایط کاملا یکطرفه و بعضا استثمارگرایانه ای در قراردادهای کاری کشور ... در این ماده قانونی بر فراهم بودن امکان امضای قرارداد به صورت مکتوب و همچنین بسته شدن قرارداد کاری شفاهی تاکید شده است.
  • پرونده استخدام در ایران بایگانی شد - هشت صبح

    8sobh.ir/fa/news/41752/پرونده-استخدام-در-ایران-بایگانی-شد
    ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ ه‍.ش. - پرونده استخدام در ایران بایگانی شد ... وجه عمل کنند و شرایط کاملا یکطرفه و بعضا استثمارگرایانه ای در قراردادهای کاری کشور جاری شود. ... امکان امضای قرارداد به صورت مکتوب و همچنین بسته شدن قرارداد کاری شفاهی تاکید شده است.
  • وزارت ورزش با استخدام کرانچار مخالفت کرد | پایگاه اطلاع ...

    www.rajanews.com/news/195517
    ۱۲ آذر ۱۳۹۳ ه‍.ش. - خبر رجانیوز تائید شد/. وزارت ورزش با استخدام کرانچار مخالفت کرد ... و جوانان با استخدام این مربی برای هدایت تیم ملی المپیک ایران مخالفت کرد تا گزینه ... از این جهت پرونده همکاری کرانچار و فدراسیون فوتبال برای همیشه بسته شد.
  • پای پلیس اینترپل به پرونده ملی پوش فوتبال ایران باز شد+ ...

    www.niksalehi.com/newspaper/view/071735.php
    ۷ بهمن ۱۳۹۳ ه‍.ش. - پای پلیس اینترپل به پرونده ملی پوش فوتبال ایران باز شد+عکس ... پولادی می‌توانست به عنوان "سرباز قهرمانی" حتی کارت معافیت دریافت کند تا پرونده او برای همیشه بسته ..... آگهی استخدام همکار در سایت نیک صالحی و پرشین وی ...
  • استخدام استانداری خوزستان94 +استخدام:زمان و مکان مصاحبه ...

    www.estekhtam.com/استخدام-استانداری-خوزستان94/
    ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ه‍.ش. - سوالات استخدامی استانداری سوالات رایج در آزمون های استخدامی خبر 31 فروردین ... خبر ۱۰ فروردین ۹۴ استخدام : پذیرفته شدگان آزمون استخدامی برای تکمیل پرونده به امور ... به این تعداد سهمیه استخدامی داده شده است که بستر سامانه ایی کارمند ایران .... و اسفندماه سال ۹۱ که در خوزستان برگزار شد به صورت کاملاً قانونی بوده ...
  • اعلام نتایج آزمون استخدامی بانک ملت سال 93 | ایران استخدام

    iranestekhdam.ir/اعلام-نتایج-آزمون-استخدامی-بانک-ملت/
    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ ه‍.ش. - جهت دانلود بسته ی نمونه سوالات مصاحبه حضوری بانک ملت اینجا کلیک نمایید .... در روزهای اعلام شده ، جهت تشکیل پرونده و انجام آزمون مذکور، به آدرس : تهران-خیابان .... نباشه بعدا خودشون متوجه خواهند شد,ان شاالله که همیشه موفق باشین 😉.

  • پرونده تفکیک دو دانشگاه بزرگ علوم پزشکی بسته شد

    titreno.ir/fa/.../پرونده-تفکیک-دو-دانشگاه-بزرگ-علوم-پزشکی-بسته-...
    ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ ه‍.ش. - صدور مجوز استخدام 5 هزار نفر در آموزش و پرورش ... علوم پزشکی تهران گفت که برای همیشه پرونده تفکیک این دو دانشگاه بسته و به اتمام رسید.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2030
  • کل نظرات : 12
  • افراد آنلاین : 19
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 185
  • آی پی دیروز : 144
  • بازدید امروز : 594
  • باردید دیروز : 780
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3,529
  • بازدید ماه : 18,664
  • بازدید سال : 118,466
  • بازدید کلی : 669,312